Geweest | Kortlopende projecten
4 mei 2025 | Theater na de Dam – Words on War
TG Greppel droeg bij aan een programma met woorden en liedjes die het publiek terugneemt naar de jaren ’40/’45.
De bijdrage TG Greppel bestond uit het zingen van drie liederen: ‘Hamsteren’ van Johnny & Jones en twee liederen uit het programma ‘Zwijgen is een optie’: ‘Oer Hollands’ en ‘Mening’.
We staan we tijdens Words on War stil bij 80 jaar vrijheid en reflecteren we op strijd en (on)vrijheid in de wereld van vandaag de dag. We luisteren met frisse oren en woorden naar oorlogsliederen.
“Bij het niet begrijpen in het grensgebied tussen zin en waanzin, is daar de kunst. Dan is er muziek en proberen mensen woorden te vinden en beelden. Dan is er troost en hoop in onderlinge verbondenheid tussen mensen.”
(over de Words on War – 80 jaar bombardement van Nijmegen)
– Debby Hertsenberg, Ugenda
Theater na de Dam
Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich tijdens Theater na de Dam in om deze dag van extra betekenis te voorzien.
Elk jaar spelen gelijktijdig meer dan honderddertig voorstellingen die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog.
Meneer Otis & Lindenberg Cultuurhuis staan in 2024/2025 in hun samenwerking, net als veel andere organisaties in Nijmegen, stil bij de herdenking van 80 jaar Vrijheid met lezingen en voorstellingen.
De programmareeks Words on War is onderdeel van het uitgebreide regioprogramma 80 jaar Vrijheid & Theater na de Dam.
Thijs Kersten (presentatie), Aafke van Pelt, Moni Zwitserloot, Nora van Dam, Rik Luijmes, Wout Waanders, Daniël van der Duim, Qader Shafiq
20 en 21 maart 2025 | Het Vijfde Kwartier
27, 28 en 29 november 2024 | Het Vijfde Kwartier
In “Het Vijfde Kwartier” zoekt een collectief van Nijmeegse theatermakers naar een nieuwe vorm van theater maken en gaan daarin voor radicale transparantie. Normaal gesproken vinden onze repetities plaats achter gesloten deuren. We discussiëren, lezen, schrijven, mailen, bellen. We repeteren en oefenen. We gebruiken muziek, kleding, decor en in de laatste fase herhalen we en slijpen we alles bij. Pas als een voorstelling helemaal af is, tonen we het aan het publiek. In “Het vijfde kwartier” draaien we deze werkwijze radicaal om. De toeschouwer wordt vanaf het begin van ons maakproces betrokken. We maken het publiek deelgenoot van het zoekproces, het falen, de missers en de grillige associaties. We vragen om de mening van het publiek, we vragen naar verhalen. Werken we normaal weken aan een voorstelling, nu hebben we onszelf één uur de tijd gegeven. Een ogenschijnlijk onmogelijke opgave. Vanaf de start begint onherroepelijk de klok te lopen. Na precies één uur, in het vijfde kwartier, start de voorstelling. Ongeacht of het af is, ongeacht de kwaliteit maar met volle overgave zullen we spelen.
Concept en spel Ilse Schaminee, Lonne Goslinga, Wouter van Elderen, Janne de Bruin, Annigje de Winter, Gijs Top en Rik Luijmes Techniek en technisch ontwerp Hugo Prinsen PR Esther Cazant Productie Lux, Leonie Bolleboom en Michèle Bouwmans
19, 20 & 21 oktober 2023 | Duik in de (studenten)tijd
Ga mee op reis: door het Spinozagebouw, door de tijd, door collegezalen en gangen, door 100 jaren Radboud Universiteit en al haar geschiedenis en identiteiten! Van 1923, 2023, 1950, 1970, heen en weer, en weer terug. Een zintuigelijke theatertocht door de geschiedenis, bomvol muziek, beeld, sfeer, ervaringen en verhalen.
In het Spinozagebouw heten de collegezalen nog altijd kollegezalen. Het bordje boven de deur neemt je meteen terug in de tijd, naar de jaren ’70; toen de spelling alternatief werd en de studenten ook! Taal veranderde, haardracht veranderde, kleding, gebouwen, studenten, én de universiteit. Wat begon als de Katholieke Universiteit, heet nu de Radboud Universiteit. Wat zeggen deze namen over de identiteit van de universiteit, toen en nu? En welke identiteiten kunnen we nog meer ontdekken en ontwaren in 100 jaar geschiedenis? Ontdek het in onze bomvolle tijdreis! Ga met ons mee: door het Spinozagebouw, door de tijd, door 100 jaren Radboud Universiteit en al haar geschiedenis en identiteiten. We gaan van collegezaal, naar lokaal, naar gang, naar 1923, 2023, 1950, 1970, heen en weer, en weer terug. Een bomvolle ontdekkingstocht!
Deze voorstelling komt tot stand met studenten van studentenverenigingen Op Hoop van Zegen en Lasya.
Spel Aimée de Croon, Amber Pater, Britt Essenstam, Davian de Kok, Frank Verhoek, Hinte Slief, Hugo van Bree, Iris Karpenko, Loekie Slüter, Marloes Dirchs, Ramona van Oorschot Artistieke leiding Rik Luijmes & Ilse Potijk-Peeman Productie Annelotte de Meijer
16 september 2023 | Kunstnacht
Tijdens de Kunstnacht ontdek je op een laagdrempelige manier wat Nijmegen aan kunst en cultuur te bieden heeft! Culturele organisaties met verschillende achtergronden werken samen: zo ontstaan unieke cross-overs tussen verschillende kunstdisciplines. TG Greppel werkte tijdens de Kunstnacht 2023 samen met het Besiendershuis.
In het Besiendershuis zijn dieren naar binnen gekropen, gefladderd en geslopen. ’s Avonds komen ze tevoorschijn en wekken ze het huis tot leven! Volg in je eentje hun sporen, vanaf de hangkamers tot in de tuin. Dwaal langs donkere deuren en piepende planken, buk voor eeuwenoude balken en spiek door raampjes en kijkgaten… Verwonder je over het grootse gebouw met de kleinste details, dat al sinds 1525 midden in Nijmegen staat.
Concept Jan-Wieger van den Berg, Jade Kerste, Annelotte de Meijer en Nina de Wringer Vormgeving Annelotte de Meijer Regie Nina de Wringer Artistieke leiding Rik Luijmes Communicatie Leonie Modderkolk
8 december 2022 | De Notenkraker van Tchaikovsky
Rik Luijmes, Nina Goedegebure en Yannick Greweldinger vertelden het sprookje van De Notenkraker in Concertgebouw De Vereeniging. Samen met het Nijmeegs Studentenorkest lieten ze basisschoolleerlingen uit heel Nijmegen kennismaken met klassieke muziek.